9چیزی که درباره خون آشام ها معلوم شده است
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۹۲۰۵
ساعت 24 -این سالها همه شیفتهٔ خونآشامها هستند، تپشهای عاشقانهٔ قلب نوجوانان برای خونآشامان سریال گرگومیش تا همدردی یا دلسوزی با خونآشامهایی که تلاش میکنند راههایی برای زندگی در دنیای معاصر پیدا کنند.گرِگ جنر، مورخ بریتانیایی تلاش کرده است تا به منشا این تبوتاب دنیای امروز در مورد خونآشامها پی ببرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
1. خونآشامها همیشه اشرافزادههای نیستند
در قرون وسطی، خونآشامها (یا از گوربرگشتهها، کسانی که از دنیای مردگان بازمیگشتند) موجودات ملایم و خوشبرخورد و جذابی که این روزها در سریال گرگومیش یا مصاحبه با خونآشام میبینیم، نبودند. آنها اجساد خونآلود و بادکردهای بودند که نفس بدبویی داشتند و گلهای از سگهای وحشی دنبالشان بود که بوی گندی میدادند.
۲باورمردم قرون وسطی ابه وجود خونآشامها
در سال ۲۰۱۷، باستانشناسان در حفاریهای خود در روستای متروکهٔ وارامپِرسی در یورکشایر بقایای پیکرهای لهشده، تکهتکهشده و سوختهٔ مردان و زنان و حتی کودکانی را پیدا کردند. آیا این میتواند نشانی از ترس پیشینیان ما از بازگشت مردگان برای آزار و اذیت زندگان باشد؟
۳. هولناکترین خونآشام تاریخ
میگویند او مانند اسب در شهر میتاخت و از دهانش آتش میدمید و شیر را به خون تبدیل میکرد.یوهانس که به خونآشام گنددهان پِنچ مشهور بود در قرن شانزدهم در سلیزی، منطقهای تاریخی در اروپای مرکزی که بیشترین قسمت آن در لهستان امروزی واقع است، مرد. پس از مرگش او مدام مانند اسبی در شهر میتاخت، از دهانش آتش میدمید و شیر را به خون تبدیل میکرد و شیر گاوها را میمکید و دوروبر بزها میچرخید. او به مردم هم حمله میکرد و بلای خانمانسوزی بود.
چرا میترسیم؟
۴. اولین کتاب روش مقابله با خونآشام را محقق فرانسوی کتاب مقدس نوشت :در سال ۱۷۴۶، کشیش آگوستین کلمت کتابی درباره روش کشتن خونآشامها نوشت و در آن گفته بود که برای نابودی باید آنها را سوزاند یا سرشان را قطع کرد و سپس از خون آنها به بدن خود مالید و حتی نوشته بود دندانهای آنها را باید کند و خون لثههای آنها را مکید.
۵. اولین آثار خونآشامها
اولین نشانه از خونآشام در ادبیات و فرهنگ غربی در شعر شاعری آلمانی در سال ۱۷۴۸ به نام خونآشام آمده است. اولین اثر بریتانیایی که به طور کامل به داستان خونآشامها اختصاص پیدا کرد هم شعری بود به نام Vampyre یا همان خونآشام که در سال ۱۸۱۰ نوشته شد. سپس کتابی نوشتهٔ جان پولیدوری در سال ۱۸۱۹ منتشر شد که همانطور که حدس میزنید باز هم نامش خونآشام بود.
۶. خونآشامهای جذاب از کجا آمدند؟
دکتر جان پولیدوری نویسنده قرن نوزدهم، پزشک مخصوص شاعر معروف، لرد بایرون انگلیسی بود اما خود او هم دستی به قلم داشت. داستان بلند او به نام خونآشام درباره خونآشام اشرافزادهٔ رنگپریده وسوسهانگیز و جذابی به نام لرد روتون است که از شخصیت لرد بایرون الهام گرفته شده است. ایده خون آشامانی مانندانجل در بافی و ادوارد کولین در مجموعهٔ گرگومیش را مدیون هستیم.
۷. زنی که خونآشامها را شکار میکند
در کتاب شهر خونآشامها که پاول فوآل در سال ۱۸۷۴ نوشته است، آن رادکلیف نویسندهٔ واقعگرای گوتیک همراه با گروهی از نجاتدهندهها از جمله خونآشامی به نام پولی، چند محافظ و دوستش ند به سلین، شهر خونآشامها میروند تا دوستش کورنلیا را نجات دهند.
۸. همهٔ خونآشامها مرد نیستند
جوزف شریدان لو فان در داستان بلند کارمیلا که در سال ۱۸۷۲ نوشت زن جوان اشرافزاده خونآشامی را توصیف کرده است که به زن دیگری به نام لارا نزدیک میشود و او را شکار میکند. کتاب فلورانس ماریات به نام خون خونآشام که همزمان با دراکولای برام استوکر منتشر شد هم دربارهٔ زن ثروتمندی اهل جامائیکاست که حتی معمولترین نشانههای خونآشامی را که همان خوردن خون باشد ندارد. هریت نادانسته، نیروی زندگی را از آدمهای اطرافش بیرون میکشد.
۹. دراکولا
در کتاب دراکولای برام استوکر که اولین بار در سال ۱۸۹۷ منتشر شد، کنت دراکولا نمادی از شر و بدی در اروپای شرقی است که گروهی از شکارچیان خونآشام جوان بریتانیایی او را شکست میدهند.
آنها افراد مدرن دوران ویکتوریا هستند. دفترچههای خاطرات خود را با تندنویسی (که در آن دوران تازه رایج شده بود) مینوشتند و به طور نظاممند اطلاعاتی دربارهٔ دراکولا جمع میکنند و اغلب از روشهای جدید علمی برای تحقیق و جستجو استفاده میکنند.آنها برای دست یافتن به سرنخهایی فرهنگ عامه و سنتهای قدیمی را هم بررسی میکنند و با ترکیب دانش جدید و قدیم، راهی برای نابودی دراکولا پیدا میکنند.
بی بی سی
منبع: ساعت24
کلیدواژه: خون آشام ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشکیل کمیتههای مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از رسانههای عراق، «علی المؤید» رئیس سازمان رسانه و ارتباطات این کشور امروز (شنبه) با «فرشاد مهدی پور» معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و هیاتی به نمایندگی از نهادهای مهم رسانهای این کشور دیدار و درباره همکاریهای مشترک تبادل نظر کرد.
در این نشست که در بغداد برگزار شد، تقویت همکاریها در حوزه رسانه، تولید محتوای رسانهای که به انتقال تصویر حقیقی دو کشور کمک میکند و توسعه و سازماندهی کار شبکههای اجتماعی دیجیتال پیشرفته از طریق تولید مطالبی که همگام با پیشرفتهای دنیای ارتباطات باشد و با فرهنگ و مطالب مورد علاقه مردم دو کشور سازگار باشد، بررسی شد.
همچنین در این نشست، پوشش رسانهای سفر زیارت اربعین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیات ایرانی از سازماندهی عراق در برگزاری مراسم اربعین طی سالهای گذشته و موفقیت بزرگ و برجسته این کشور در پوشش رسانهای سفر اربعین سال گذشته تقدیر کرد و پیشنهاد داد که از تجربه ایرانیان در حوزه سازمان رسانهای عتبات عالیات استفاده شود.
در بخش دیگری از این نشست، راهکارهای همکاری مشترک دو کشور برای مبارزه با اخبار جعلی و راههای مبارزه با این اخبار از طریق تشکیل کمیتههای مشترک که به کاهش شایعات گمراهکننده و محتوای جعلی که به روابط بین دو کشور آسیب میزند، مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین در این نشست، هیات ایرانی امکان برگزاری دورههای آموزشی در جمهوری اسلامی ایران از سوی دانشگاههای متخصص در حوزه رسانه و ارتباطات و همچنین دانشکدههای آموزشی مامور به این حوزه را پیشنهاد کردند.